Deal of the day

لا تستهينوا بقيمة الفن و تأثيره على الشعوب..الفنانه ماجدة انقـذت “جميلة بوحيرد” من اعدام مؤكد ..الحكايه ببساطه في سطور

الفنانه ماجدة انقـذت جميلة بوحيرد من الاعـ،دام ؟

كتبت د. إيمي حسين

الحكاية بدأت سنة 1958 ، ماجدة قررت تنتج فيلم عن مناضـ،لة الجزائر جميلة بوحيرد .. كانت وقتها جميلة في السجـ،ن و محكوم عليها ( بالاعــ ، ـدام )
و بالفعل انتجت ماجدة الفيلم لنفسها و كان معاها نجوم مصريين كتير ( رشدي اباظة و احمد مظهر و صلاح ذو الفقار و محمود المليجي و غيرهم … ) و اخرج الفيلم يوسف شاهين ،

الفيلم اتعرض في دول كتير ، و في مهرجانات عالمية .. كان كل ما يتعرض في بلد تخرج مظـ،اهرات تطالب بالافراج عن جميلة و الرأي العام العالمي كله اتحرك ضـ،د فرنسا و كتبت الصحف العالمية عن جميلة ،

و اننشرت جُملة ( انقذوا جميلة ) في العالم كله و بالفعل نتيجة الضغـ،ط ده ، قامت فرنسا بتخفيف الحكم عليها من الاعـ،دام لـ السجـ،ن المؤبـ،د ..

و طبعا ده انقذها لان بعد تحريـ،ر الجزائر سنة 1962 تم اطلاق سراح جميلة ( معلومة ع الهامش ، جميلة اتجوزت المحامي الفرنسي اللي دافع عنها )
تأثير الفيلم كان كبير لدرجة ان فيه فرنسيين تعاطفوا مع جميلة فكتب الفيلسوف الفرنسي جان سارتر :

“الفيلم جسد أمامي حجم الجـ،رم الذي ارتكبـ،ـناه في حق الإنسانية ، إن هذه الممثلة الصغيرة الكبيرة أسقطت مني الدمـ،وع وأنستني جنسيتي”

ماجدة بعد عرض الفيلم اتعرضت لـ محاولة اغتـ،يال من فرنسسين متعصـ،بين ..

لا تستهينوا بقيمة الفن و تأثيره على الشعوب ..
الفيلم كان كل ما يتعرض في دولة .. فرنسا تلاحقه و تحاول تمنع عرضه .. زمان كانت السينما المصرية تنافس هوليوود و افلامنا كانت بتلف العالم كله ..

و بتترجم للغات كثيرة….القوه الناعمه تأثيرها اقوي من النار بالهشيم انها لغه الثقافه والرقي والتحضر والاكثر تأثيرآ في عقول وقلوب الشعوب .

اترك رد

TVs and Audio Category